Friday, November 6, 2009

BUDAYA SENGGARA

Terap budaya penyelenggaraan dalam setiap organisasi
November 13, 2008 in Berita

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu budaya penyelenggaraan peralatan secara kerap diterapkan dalam setiap organisasi, terutama yang mempunyai peralatan canggih dan mahal kerana amalan itu akan menjimatkan kos dan mengelak kerosakan yang akan memerlukan pembaikan.

Selain itu, Perdana Menteri berkata, setiap organisasi dan kakitangan di semua peringkat juga mesti sentiasa mengamalkan integriti supaya kecemerlangan dapat terus dipertingkatkan.

Beliau yang juga Menteri Pertahanan berkata, melalui penyelenggaraan dan penjagaan rapi terhadap setiap peralatan, ia akan dapat digunakan pada bila-bila masa tanpa risau atau ragu-ragu mengenai kemampuannya.

“Sebab itu kita sediakan peruntukan yang besar untuk penyelenggaraan… jika tidak, akan berlaku kerosakan dan ia tidak dapat digunakan. Kemudian akan timbul cadangan supaya beli yang baru dan ini tentunya memerlukan perbelanjaan besar serta merugikan.
“Penyelenggaraan secara kerap perlu diamalkan, penyelenggaraan menjimatkan kos. Walaupun kita sediakan peruntukan penyelenggaraan besar, ia akan selamatkan kita daripada kos yang lebih besar akibat penyelenggaraan yang lemah,” katanya ketika berucap pada perhimpunan bulanan Kementerian Pertahanan di padang kawad kementerian itu, di sini semalam.

Turut hadir Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Abu Seman Yusop; Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Abu Bakar Abdullah dan Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal.

Mengenai integriti, Abdullah berkata ia perlu menjadi amalan setiap kakitangan organisasi untuk memastikan organisasi berkenaan mempunyai kewibawaan, kecekapan dan beramanah dalam melaksanakan tanggungjawab.

Katanya, organisasi dibina oleh ahli yang berintegriti kerana walaupun hanya disebabkan oleh seorang yang tidak berintegriti, nama baik organisasi atau pasukan boleh terjejas.

“Ini bukan saja untuk tentera tetapi semua perkhidmatan, bukan saja untuk yang berpangkat, malah anggota biasa. Ada yang berpangkat tetapi menipu dan melakukan rasuah yang mencemar nama baik organisasi,” katanya.

Sehubungan itu, katanya, integriti mesti menjadi milik semua dengan menjadikannya sebagai amalan dan budaya supaya dengannya individu dan organisasi akan berada di puncak tinggi.

Katanya, angkatan tentera negara ini yang berkhidmat di bawah panji Pasukan Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menerima banyak pujian daripada negara luar, dan rakyat seperti di Bosnia-Herzegovina dan Somalia amat menghormati tentera Malaysia.

Beliau berharap kecemerlangan dan kejayaan seperti itu yang menjadi kemegahan negara, akan terus wujud dari generasi ke generasi.

Sumber Berita Harian



Blog Stats
109,921 hits
Tulisan Terbaik
Kisah Si Tanggang Moden
Skim gaji pensyarah IPTA
Kenaikkan pangkat
Pensyarah Ph.D dinaikkan ke gred 51
Nama baru untuk UTHM
Kisah seorang staf sambung belajar
Infamous advertorial
New proton model
Pemilihan jawatan pentadbiran UTHM
Jadual Cuti Am Malaysia 2009
Proton MPV
Waktu gempa sama dgn ayat dan surah dlm Quran
Arkib
Pilih Bulan Oktober 2009 (1) September 2009 (1) Ogos 2009 (2) Julai 2009 (3) Jun 2009 (3) Mei 2009 (4) April 2009 (3) Mac 2009 (14) Februari 2009 (9) Januari 2009 (10) Disember 2008 (9) November 2008 (11) Oktober 2008 (7) September 2008 (10) Ogos 2008 (15) Julai 2008 (10)
Komen terbaru
Terpelajar on Kisah Si Tanggang Moden
faizulamin on Nama baru untuk UTHM
ellin on Kisah Si Tanggang Moden
Abang Bouncer Pusat Islam on Skim gaji pensyarah IPTA
along on Skim gaji pensyarah IPTA
along on Kisah Si Tanggang Moden
Abang Bouncer Pusat Islam on Infamous advertorial
Abang Bouncer Pusat Islam on Kenaikkan pangkat
budak UTHM on Infamous advertorial
ketutoran on Kenaikkan pangkat
Berita Online
AgendaDaily
Berita Harian
Bernama
HarakahDaily
Harian Metro
Kosmo
MalaysiaKini
TheStar
Utusan Malaysia
Blog Staf UTHM
Ex-NC di UK
Nazali Nor
YL Lee
Blogroll
WordPress.com
WordPress.org
Pautan
Pro M UTHM
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
UTHM de google earth
UTHMbloggers
Meta
Log masuk
RSS Entri
RSS bagi komen-komen
WordPress.com
Apakah yang perlu dilakukan dengan Weblog ini ? (Poll Closed)22 commentsComments feed for this article
November 13, 2008 pada 6:40 am

ayam tua
Terima kasih kerana mewujudkan tajuk ini. Ini ada sedikit pandangan. Ikan setuju sangat dengan saranan Pak Lah supaya budaya penyelenggaraan diterapkan di jiwa setiap staf demi mengelakkan kesan buruk dikemudian hari. Ibarat kata pepatah, Better Safe Than Sorry.

Setiap staf terutamanya juruteknik dimakmal telah dilatih mahir dengan setiap peralatan dibawah tanggungjawabnya. Dengar bunyi lain macam aje dah tahu apa tak kena. Tetapi yang menjadi masalahnya bukan juruteknik/staf itu tidak mahu membaiki kerosakan kecil peralatan tersebut, yang menjadi masalahnya ialah bajet. Kalau bajet ciput camne yang perbaiki dgn kadar segera ? Kena minta quotation dari 3 pembekal yang berlainan. Kalau satu pembekal ambil masa sebulan, kalau 3 pembekal dah 3 bulan. Lepas tu tunggu RO dan LO, jadi dah berapa bulan tuh ? Kerosakan yang keil ibarat nanah yang akan menjadi barah jika tidak dirawat dengan segera.

Macam di Elektrik, kita ada Makmal Penyelenggaraan Alat yang diterajui oleh seorang Juruteknik Senior. Objektif diawal penubuhannya ialah, semua peralatan yang rosak akan dibawa kesini, dan akan di baikpulih oleh juruteknik yang terpilih atau diverifikasi oleh J Senior ini. Tetapi tidak dapat di laksanakan akibat kekangan masa, dan sikap individu tersebut sendiri. Yelah siapa yang nak angkut peralatan tersebut ke Makmal tersebut. baik buat kat makmal sendirik. Nak tunggu spare part lagi. Dan yang paling senang ialah panggil aje supplier datang ambil dan tunggu quoation hantar RO tunggu LO. Senang kejer. Kalau Makmal Komputer bawah PTM, panggil Juruteknik Komputer PTM datang ambil.

Kalau ada kredit atau imbuhan untuk staf/juruteknik yang membuat penyelenggaraan / baikpulih peralatan sendiri tentunya semua orang akan buat sendiri. Kena Win-win lah. Kalau kena kat staf/juruteknik yang baru-baru tentulah seronok buat kejer amal nih pasal nak confirm cepat, tapi kalau kena kat kita yang dah otai nih, dah lebih 10 tahun kejer hmmm, kirim salam ajerlah. Baik aku duduk diam-diam takder orang kacau. Janji cukup bulan dapat gaji. Gaji pun dah dinding, PTK aras 4 pun tak lepas-lepas. Malas nak ambil lagi buat pening kepala study macam nak gila tapi dapat 2 jer…

Itu je sekadar pandangan.. Jangan tera laks… Ahaks…
November 13, 2008 pada 2:13 pm

kerismas
Masalah kau orang ni bila kerja semua nak ganjaran. Tak fikir ke apa yang kita buat yang baik tu dah tentu tuhan bagi ganjaran/pahala. Cuba buat apa pun kerana Allah dan sentiasa bersyukur baru selamat dunia. Ini tidak nak komen memanjang.
November 13, 2008 pada 3:22 pm

keropokikan
Dulu aku pernah jumpa sekelompok meja komputer tak digunakan di UTHM…alasannya nak dispose sebab pembelian telah silap dibuat..lepas tu tersalah ukur…..mmmmm sapa nak jawab ????? Kan membazir tu……..tah berapa tah kos nye…aku cadangkan segala pembelian yang tak diguna ni…dihukum sesapa yang buat pembelian tu…..membazir jer…pandai beli barang best2 kunun…gunanya tidak….sorrylah kalau aku salah cakap….
November 13, 2008 pada 6:12 pm

dreamer
Ayam tua, aku rase kerja penyenggaraan adalah sebahagian drpd tugas juruteknik. Takkan lah nak buat kerja penyenggaraan pun kena bagi imbuhan kot.

Inilah masalah sebahagian kakitangan kerajaan. Dah dalam comfort zone, tak paya nak kerja keras lagi. Tiap2 bulan amik gaji bute saje. Kalo kerja kat private, ko dah lama kena buang kerja.

Shame on you.
November 14, 2008 pada 2:57 am

Jawa
Setuju dengan dreamer, tak kan la nak buat selenggara pun nak kena ada imbuhan, Apatah lagi mcm Ayam Otai, bila dah kerja lama di disini sure banyak pengalaman. Jadi awak sajalah yang layak untuk buat selenggara. Takkan nak kasi juruteknik yang baru untuk buat. Lagipun juruteknik yang dah Otai tak banyak kerja rasanya. Semua kasi pada juruteknik baru.
November 14, 2008 pada 3:06 am

papabaik
Mcm kenal jer ayam tua ni? Siap bagi hint lagi saper beliau…kat FKEE ada 3 org jer juruteknik kanan…ayam tua ni dah banyak kali amik PTK 4, tapi tak lepas-lepas…dapat 2 jer…gaji pun dah dinding…tak susah nak agak saper ayam tua ni.
November 14, 2008 pada 6:22 am

keropokikan
Apa-apa tah ayam tua ni…….patut ker mintak imbuhan…kitaorang yang lecturer ni kerja sampai malam2 pun tak pernah dapat imbuhan….gaji kitaorang tinggi memanglah patut sikit sebab kitaorang ni belajar ada sedikit lebih dari ayam tua…masalahnya kat sini ialah…”kurang bersyukur..” tu sebab ko jadi camtu ayam tua…kalau akulah yang interbiu ko dulu….siap ko aku sembelih…. hehehehehehe….
November 14, 2008 pada 8:09 am

Pemerhati
Gaji yang diberi tiap-tiap tu sebab apa yer? Adakah hanya semata-mata untuk jaga makmal sahaja? Kalau setakat jaga makmal, budak baru habis SPM pun boleh buat
November 16, 2008 pada 8:26 am

wawasan
Kalau tak silap aku juruteknik PTM dah ada yang datang ke PTj/fakulti untuk buat penyelenggaraan PC. Ada staf yang sampai kena blok daripada guna internet kalau tak buat penyelenggaraan. Cuma aku hairanla komputer kat fakulti nie banyak yang rosak …. kadang – kadang aku buat kelas guna komputer di lab banyak yang rosak geram betul aku. Kesian pelajar – pelajar aku terpaksa kongsi PC. Apa guna ek ada juruteknik di fakulti yang jaga lab komputer tue …. . Entah ada knowledge pasal IT ke tak ?
November 17, 2008 pada 10:57 am

hang kasturi
wawasan….. kalu ada yg rosak tu buat ler aduan kita der tel email n mcm lagi…tp aku hairan juga juruteknik kat makmal n fakulti ni dulu masa study ada yg ambil kos komputer tp PC rosak pun nak kena tgu PTM juga yg datang ambil..masa interview dulu semua boleh….aper daaa independer lacikit PTM kasi PC tu maafankan ler ….
November 17, 2008 pada 1:30 pm

ryu watanabe
seperti yang pernah diperkatakan oleh juru komen….kita semua dah berada dalam zon yang selesa lagi nyaman…pastu manja pulak…tu pasal PC yang rosak pun nak tunggu PTM…langsung takde inisiatif untuk baik pulih supaya student boleh guna….
November 17, 2008 pada 2:06 pm

kerabat
Assalamualaikum
hemmmmm…..
macam2 la…sebenarnya setiap isu tu ada baik buruknya….apa yg diutarakan oleh ayam tua tu ada betulnya dan ada yg xbetul…jgn kita terus hentam dia….xbersyukur la… kerja skit nk ganjaran la…..itu la ini la. rasanya komen yg mcm ni mewujudkan satu jurang dan benteng antara staf sokongan dan staf akademik. kita di uthm ni satu keluarga …. komunikasi antara kita penting untuk kerjasama. jangan ingat kita boleh berdiri sendiri tanpa pertolongan dan bantuan dari org lain….bukan semua la segelintir je… berbalik kepada kita sebagai staf akademik jangan terlalu ego dan jangan ingat apa yg kita buat semuanya betul, jaga bahasa kita imej kita sebagai staf akademik…. jangan kerana beberapa ekor kerbau membawa lumpur semua kerbau terpalit sama. xpasal2 juruteknik komputer kat fakulti pulak yang menjadi magsa sedangkan isu yg di bangkitkan lain ( kan dah x profesional tu ). dan jangan sesekali mengata org lain makan gaji buta, pasal apa….berbalik kepada tugas hakiki kita, adakah kita laksanakannya dengan sempurna dan xda cacat celanya, fikirla sendiri. perkataan tu hanya digunakan oleh org yang tak bertamadun je, yg syok sendiri dan yg fikir apa yg dia buat semuanya betul. kita sebagai manusia ni ada kelebihan dan kekuranganya. sebelum kita tengok kekurangan org lain…tengok dulu kekurangan yang ada pada kita….komen kita adalah lebih baik dengan cara menegur bukannya menghentam. peranan kita di uthm memang berlainan tapi semuanya penting. peranan juruteknik makmal pun penting dan peranan kita sebagai pensyarah punnnn penting dan peranan semua warga uthm ni pun penting xkira jawatan apa. yang penting saling hormat menghormati. pesanan untuk semua….jaga anggota badan kita,jangan kerananya kita pulak yg jadi bahan bakar untuk api neraka. renung2kan lah….
November 18, 2008 pada 6:47 pm

dreamer
My dearest Kerabat,
first, memanglah betul, no one is perfect. Walaupun kerja aku tak perfect, but i do my best, aku buat kerja overtime pun tak minta imbuhan. Keywordnya islah IKHLAS.
Tapi bagi orang yang tak kerja dengan ikhlas, kalo buat kerja sikit nak minta imbuhan, orang macam ni aku tak respect. Gaji yang dia amik tiap2 bulan tu bukanke gaji buta?

second, siape kata semua juruteknik macam tu?Memang ade juruteknik yg sangat beretika dan kompetens. Dari segi teknikal, sesetangah jututeknik lagi mahir drpd pensyarah. Aku tak nafikan perkara ni. Tapi, tak salah kalo ade yg komen sesetengah juruteknik makmal komputer tak amik inisiatif utk repair komputer. Itu adalah reality.

Uthmdehati said….
Setuju dengan anda….rasanya juruteknik makmal komputer kena ambil staf dari PTM jadi bapak angkat.
November 20, 2008 pada 9:18 am

tenggiri
aku stuju dengan krabat … yela kita kan semua manusia biasa jadi tak terlepas melakukan kesilapan… lagi satu jangan ingat semua orang sama … kita kena la kasi taua apa maslah kita jangan main hentam blakang je … kalo cmni camna orang tu nak tau masalah yang orang tak puas hati … sampai bila pon orang tu takkan brubah … sebab kita orang akademik kita kena la berfikir cam orang akademik bukan cam orang asli yang dok kat utan tu … tapi orang asli skang ni pon dah maju ngan bleh berfikir dengan btol … jadi fikir fikirkan lah yer … kalo kita dok cakap blakang makin banyak dosa kita …
November 20, 2008 pada 9:48 am

Pengajar
Ala…wawasan..ko tu byk beban mmg la ko cr org nk ko hentam kan…kan..kan…tak baik tau…
November 20, 2008 pada 9:56 am

Budak PTM
Saya dapat detect lokasi pengirim…jgn main hentam2 kasar k.
November 20, 2008 pada 5:32 pm

Makcik Kepak
Assalamualaikum yg mmg hampir2 saya mengetahui identitinya…belajar saya rasa dah tinggi,yela,ade pelajar,of coz tutor or pensyarah kan…hehe..Akai dah dianugerahkan,pikiak dah matang,perangai lak cam adik2 na…Camni la ek,tak baik kite nak tikam belakang staf2 sebumbung kite neh,atleast kite bg cadangan kat forum neh,bkn nak men sindir2 org je,semua org tak complete kan,belum cite lagi pasal tipu menipu cuti belajar neh lg,ada konon training kat Jerman la,Jepun la,wal hal bwk family bercuti…tak cite lagi bab2 claim sume neh kan…So,lu pk la sendiri na…kalo ape yg kurang,sebagai org yg pandai sgt neh,p la tegur direct,bkn p canang org tu kat forum neh…Kite bawah majikan yg same,cume tugas berbeza,so msg2 cara la…Lagi satu,aku tau En wawasan neh satu Fakulti…sanggup nk jatuhkan nama fakulti sendiri dengan naikkan isu sendiri…Hot la sangat…huhu..MAJULAH UTHM UNTUK SEMUA….BKN UNTUK HANG JA….naik pangkat la tuh..huhu…dh2,pi cr reason nk cr claim len…ade Training ka,ade Pameran ka…haha
November 20, 2008 pada 11:50 pm

Saje Test Post
Saje nak test posting sini. Kalau pakai anonymous proxy boleh detect ip tak rasanye? hehe apa pun, semoga blog ni dapat dimanfaatkan untuk penambahbaikan tentang apa2 jua kepincangan yang ada di UTHM. Mungkin isu2 yang dibangkitkan di sini boleh dibawa ke dalam MBJ atau sebagainya untuk perbincangan atau tindakan. Jadilah tukang post yang matang dalam memberikan komen dan bersama-samalah kita memajukan universiti yang kita sayangi. Dengan Hikmah Kita Meneroka. Sekian, terima kasih.

UTHMdehati said….
Sama-sama lah kita membawakan isu yang dapat memperbaiki apa jua kepincangan…
November 21, 2008 pada 9:17 am

Kaki PC
En Wawasan oi…hang kne bgtau diorg,pc kat ctu dah tua ka…muda ka..baru ka..kalau dh tua,logik ar byk rosak…kalo hang terrer.p la jaga 30 pc tua,dlm keadaan kelas pack,aku bg tempoh sebulan je..huhu…kompom ko pun kne attack gak..huhu.
Disember 22, 2008 pada 12:30 pm

Yankee Alpha Skuadron
UTHM RAIH TEMPAT KE-2

PERTANDINGAN LAMAN WEB IPTA 2008

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah berjaya memenangi tempat ke-2 kategori Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA), manakala tempat ke-14 daripada 369 agensi kerajaan seluruh negara, sempena Pertandingan Laman Web 2008 anjuran Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Penilaian untuk pertandingan tersebut telah dilakukan selama 5 hari bermula dari 4 hingga 8 Ogos 2008 yang lalu di Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam, Selangor. Kriteria penilaian KPT adalah berdasarkan kriteria penilaian dari Multimedia Development Corporation (MDeC) dan Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit (MAMPU).

*Tahniah kepada kumpulan yg merekabentuk dan mengendalikan laman web kita atas kejayaan walaupun terdapat suara-suara yg kondem laman web kita. Semoga kejayaan ini akan menjadi pembakar semangat utk berusaha dengan gigih bagi mencapai tempat pertama

Maklumat lanjut sila layari berita yg berkenaan di alamat bawah ini

http://www.uthm.edu.my/v2/content/view/300/229/lang,en/
Disember 22, 2008 pada 6:57 pm

kelam
Tahniah…
Utk penambahbaikan, minta pihak yg berkenaan perbaiki kesalahan tatabahasa pada part Introduction di http://www.uthm.edu.my/v2/content/view/106/192/lang,en/

Uthmdehati said…
Terimakasih diatas keperihatinan saudara….. kami terpaksa edit posting saudara bagi memberi kesempatan kepada mereka yang berkenaan untuk memperbetulkanya.

Uthmdehati said….
Terima kasih…website telah diperbetulkan.. mungkin terlepas pandang
Disember 22, 2008 pada 7:00 pm

kelam
Semoga pada masa akan dtg., UTHM akan terus cemerlang dlm. pertandingan spt. ini.


Klik di sini untuk batal.
Name

Email

Website


Notify me of follow-up comments via email.
Your comment
PinkTurtle
Agenda siapa menyebabkan SPRM bertandang lagi ke PMBK November 6, 2009
RadenJowo
Harap maaf ! Mac 14, 2009
Prof. Dr. Hamirdin
BN TAWAN KELANTAN? November 4, 2009
JPA
Salah dari segi moral untuk minta bonus: Najib November 4, 2009
Pahang Daily
Array November 6, 2009
Cina Islam
Sayyid Ali Khamenei: Bangsa Iran Tidak Akan Terperdaya Retorika Manis Amerika November 6, 2009
Mother of 3 Mohd
Satu Malaysia kena psycho!! November 6, 2009
CursingMalay
Film Review : Twilight
Heheheheheheheheheheheehehhe.Mula-mula aku gelak dululah.Sebab masa first time cerita ni keluar,heboh gila gadis2 manis kata cerita ni best.Wow!Vampire romantik!Bestnya!(Nak muntah aku dengar)Aku buat tak peduli aje.Hak eleh!Vampire apa hensem cam gitu?Mesti cerita jiwang karat penuh dengan adegan cium mulut dan gigit2 manusia dan vampire.Lepas aku tengok tr […]Theme by Ben Eastaugh and Chris Sternal-Johnson. Get a free blog at WordPress.com.
Subscribe to feed.

1 comment: